Ziende blind zijn

Sinds enige tijd verblijf ik regelmatig op een appartement op Place Dauphine, helemaal in het hart van Parijs. Aan de kopzijde van dit plein staat een imposant ruiterstandbeeld van koning Hendrik IV. U weet wel, de koning die zich tot het katholieke geloof moest converteren om de Franse kroon op zijn hoofd te mogen zetten. Hij deed toen de beroemde uitspraak: ‘Parijs is wel een mis waard’.

Ruitersstandbeeld

(je moet goed kijken om de rode band te zien!)

Veel mensen wandelen langs dit standbeeld, maar slechts weinigen stoppen ervoor. Het is ook zo klassiek en past zo perfect in de Parijse sfeer, dat het geen aandacht opeist. Net zoals de lantaarnpalen of de bruggen over de Seine, zo hoort ook dit beeld bij het idee dat we over Parijs hebben. Al deze elementen vormen de achtergrond van de stad en we staan niet stil bij elk onderdeel apart. Tot op enkele dagen geleden. Ik keek ineens naar het beeld, wat niet normaal was. Tot mijn verbazing zag ik dat het standbeeld geblindoekt was. Iemand had een rode fluwelen band voor de ogen van de koning gebonden. Het moet een lenig iemand geweest want je moet over een zekere acrobatische behendigheid beschikken om het vier meter hoge standbeeld te beklimmen. Ik vroeg me af wat dit te betekenen had. Wat was het waar de koning naar keek, dat men hem wilde besparen? Ik draaide me om, zo dat ik kon zien waar de blik van de koning normaal op gericht is. Dat was een grote gevel van een middeleeuws gebouw. Maar tegen deze gevel was vandaag een groot affiche geplakt van Air France.

IMG_1442

Een donkere vrouw springt vrolijk de lucht in, getooid in een uitwaaierende jurk van rood – wit -blauw. ‘Aha,’ dacht ik. Men wil niet dat de koning geconfronteerd wordt met de realiteit dat Frankrijk ondertussen republiek geworden is. Alsof hij het nog niet wist… Na meer dan tweehonderd jaar zou je toch denken dat hij er ondertussen wel van gehoord zou hebben. Maar nee, de adel heeft altijd al in een aparte wereld geleefd. Dat waren de gedachten die zo door mijn hoofd gingen. Maar ik had het bij het verkeerde eind.

Op internet zoekende kwam ik erachter dat er een beweging bestaat die Blind Symbols heet. Het is een internationale organisatie die de standbeelden uit onze steden uit hun anonimiteit wil halen. Die ons wil attenderen op de kunst in de straat, die – omdat hij gratis is – vaak niet de aandacht krijgt die het verdient. Men blindoekt de beelden, maar eigenlijk bedoelt men dat het de achteloze voorbijganger is die blind is voor de schoonheid in zijn stad. Naast Parijs is Blind Symbols actief in Marseille en Portugal.

Op de openingspagina van de zeer summiere site van Blind Symbols lezen we wat hun doel is. De tekst is in moeilijk Frans opgesteld, toch doe ik een poging tot vertaling.

Het fluweel, het inerte materiaal omzwachtelend,
geeft het volume zijn originele vorm terug.
Het symbool, verdoken in zijn duisternis,
verlaat het formele decor.
Het herpakt zijn oude glorie
waarin troebele bekentenissen opgesloten zijn
Een luchtige uiting op de onbestaande materiële vorm
Blind symbols is de herovering van het artistiek patrimonium
en collectief geheugen,
door de vraag te stellen en door omzetting van het stoffelijke in het denkbeeldige.
Bereid u voor op het vervolg.
Blind Symbols

In Parijs zijn er voorlopig maar enkele standbeelden geblinddoekt. Een beeld staat op Place Saint-Michel. Een ander geloof ik op de Bastille. Maar wie met open blik door Parijs wandelt zal de rode fluwelen blinddoek vast nog wel eens tegenkomen.

2 reacties op Ziende blind zijn

  1. Chris zegt:

    Geweldig leuk stuk over een mooi standbeeld (met geschiedenis), op één van de mooiste bruggen, en de tweelings kapiteinshuizen waar hij tegen aan kijkt, maar ook over het mooiste plein van Parijs. Ik geniet altijd van de rust op het plein, terwijl 100 meter verderop de auto’s langs de Seinekade razen.

  2. wendel zegt:

    Hallo inger,
    Mooi stukje over een intrigerende ontwikkeling. Met een fluwelen blinddoek de oude nobele geschiedenis weer tot leven wekken. Hun poetisch geformuleerde doel behoeft nadere studie. Ook dit maal weer interessant.
    Wendel

Geef een reactie

