Twee tentoonstelling in Parijs “Matisse: paren en series” en “Degas en het naakt”

In Parijs lopen twee tentoonstellingen, die niet alleen kunstwerken willen tonen, maar tegelijk proberen duidelijk te maken hoe een kunstenaar te werk gaat en hoe een kunstwerk ontstaat. De ene tentoonstelling is “Matisse, Paren en reeksen” in Centre Pompidou en de andere is “Degas en het naakt” in Musée d’Orsay.

Matisse: paren en series

Matisse: paren en series

Bij Matisse geeft men inzicht in het creatieve proces door schilderijen per paar of in serie te hangen: de schilder begon vaak met snel een schilderij te maken rond een bepaald onderwerp. In een tweede fase nam hij een detail uit dat schilderij om zich dan daarop te concentreren en aldus ontstond het echte meesterwerk. In deze tentoonstelling worden de twee schilderijen naast elkaar geplaatst, zodat je je als bezoeker kan inleven in het creatieve proces van de schilder. Je zou het kunnen vergelijken met een fotograaf, die na het maken van zijn foto, een klein detail uitvergroot en hiermee aan de slag gaat om het te optimaliseren. Het schijnt een methode te zijn geweest, die Matisse nauw aan het hart lag. Maar de gewone bezoeker moet soms lang zoeken, om precies te begrijpen wat er bedoeld wordt. Heel veel logica zit er in deze manier van werken niet, alleen dat je ziet dat Matisse vaak eenzelfde onderwerp vanuit verschillende standpunten benaderde.

–> een kleine tentoonstelling met enkele mooie schilderijen, waaronder het beroemde schilderij met de goudvissen, maar verder eerder onbekendere werken van Matisse. Voor liefhebbers van het kleurrijke palet van Matisse.

Matisse, paires et series, tot 18 juni 2012
Centre Pompidou
Open: woensdag van 11u tot 21u, donderdag tot maandag van 11u tot 23u, dinsdag gesloten. Eveneens gesloten op 1 mei.
Ingang: 12 Euro
 
Degas en het naakt

Degas en het naakt

In het Musée d’Orsay is het de beurt aan Degas (1834-1917). Ook hier geen volledige overzichtstentoonstelling, maar een vergrootglas op alle naakttekeningen en schilderijen van Degas. We zien achtereenvolgens hoe het naakt in zijn werk evolueert: aanvankelijk beïnvloed door de klassieke schilders, schildert hij naakten in een historische of mythische context. Dan verplaatst hij zijn aandacht naar meer realistische taferelen, bij voorkeur bordelen. Wat opvalt, is dat hij slechts zelden de man in de scene betrekt. Eerder beeldt hij de vrouw af in een boudoir, wachtend op klanten of bij het bidet, teken dat het bezoek van de klant voorbij is. Als het ritueel van het wassen in deze periode al een terugkerend thema is, wordt het later bijna zijn exclusief favoriete onderwerp. De schilderijen hebben dan geen erotische connotatie meer, maar laten badende vrouwen zien, die zich met gratie en toewijding aan deze handeling overgeven. Opvallend is dat zijn vrouwen geen expressie hebben, vaak zien we enkel de rug. Het gaat om het baden op zich, niet om de emotie. Alsof de reiniging een heel speciale betekenis had voor Degas. Al die vrouwen die hij schilderde, maar niet een vrouw die hem ooit kon verleiden…in zijn hele leven is geen spoor van een amoureus avontuurtje bekend.

–> Een grote tentoonstelling – schetsen, pasteltekeningen, mono-lithos en schilderijen, het thema wordt heel goed uitgewerkt en de begeleidende teksten zijn voor een keer bijzonder duidelijk en niet te lang! De uitleg wordt gegeven in het Frans, Engels en Italiaans. Een aanrader.

Degas et le nu (tot 1 juli 2012)
Musée d’Orsay
Open van 9u30 tot 18u op dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag, van 9u30 tot 21u45 op donderdag, maandag gesloten, eveneens gesloten op 1 mei.
Ingang: 12 Euro

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: