Op zoek naar de Art Nouveau architectuur van Hector Guimard

Metrostations van Hector Guimard in Parijs

Metrostations van Hector Guimard in Parijs

Wie aan Parijs denkt, ziet meteen een beeld van de Eiffeltoren, van de kathedraal Notre-Dame of van de Seine bij avondlicht. Maar evengoed horen hier de gestileerde metro-ingangen bij: die smeedijzeren Art Nouveau constructies in golvende zachtgroene en gele kleuren die we overal tegenkomen en bijdragen tot de elegante en homogene uitstraling van de stad. Tot gisteren wist ik het niet, maar nu kan ik het vertellen: ze zijn allemaal van de hand van architect Hector Guimard.

Tussen 1900 en 1903 ontwierp Guimard een vijftig kiosken en ingangen voor de Parijs Métro. En hij heeft meer gebouwd dan dat. Hij tekende verschillende woningen en opbrengsthuizen, het merendeel in het 16e arrondissement van Parijs en hij wordt beschouwd als dé Art Nouveau architect van Parijs, de evenknie van de Belg Victor Horta, bij wie hij trouwens zijn inspiratie vond.

Gisteren belde een vriendin me op om te vragen of ik zin had om een wandeling te maken langs de straten, waar een aantal werken van Guimard te zien zijn. Ik bereidde de wandeling goed voor, printte de biografie van de architect op Wikipedia uit en maakte via Google Maps een plattegrond waarop ik de gebouwen van Guimard aanduidde, zodat we gemakkelijk onze weg zouden vinden. De voorbereiding was dus grondig en ik verheugde me erop, om wat ik op papier gezet had, in het echt te zien. Maar ik had geen rekening gehouden met het weer. Bij mijn aankomst op ons afgesproken punt, 14 rue de la Fontaine, trof ik mijn vriendin half bevroren aan. Ondanks haar dikke jas, dubbele handschoenen en de vrolijke koraalrood gehaakte muts was ze in de tien minuten dat ze op mij had zitten wachten, zo afgekoeld dat al het bloed uit haar gezicht was weggetrokken en ook de zin om Guimards meesterwerken te bekijken, was ermee bekoeld.

Detail Hotel Béranger van Hector Guimard

Detail Hotel Béranger van Hector Guimard

De woning waar we voorstonden, Castel Béranger, is één van de mooiste voorbeelden van Art Nouveau in Parijs – een mix van materialen op asymmetrische wijze bij elkaar gebracht en afgewerkt met bizar smeedwerk in de vorm van insecten – maar op dit moment zag ze het niet en na het nemen van enkele foto’s waren mijn handen door de aanraking met het metaal van het fototoestel zo koud geworden, dat ook ik er snel genoeg van had.

Café Antoine, rue de la Fontaine, 16e arr. Parijs

Café Antoine, rue de la Fontaine, 16e arr. Parijs

Ik wist dat niet ver van Castel Béranger een café lag, dat eveneens van Hector Guimard is, althans het gebouw waar het café inzit en even later zagen we het, op een hoek, BAR ANTOINE sinds 1911. Op de ruit van het café lazen we dat ze warme chocolademelk en vin brulé serveerden, precies waar we op dat moment naar uitkeken. Maar Bar Antoine was gesloten. We zijn verder gewandeld, hebben af en toe nog even opgekeken naar een gevel van Guimard, maar het viel allemaal wat tegen. Op papier, op de foto’s op internet, is het bijna beter te zien dat in het echt. We zijn uiteindelijk iets gaan drinken in een café, dat op een koppeltje na, leeg was, maar – wat belangrijker was – heel goed verwarmd. We hebben er de rest van de middag doorgebracht. Voor de volledigheid zijn we daarna toch nog gaan kijken naar Hôtel Guimard op 122 rue Mozart. Dit particulier hôtel was de woning van de architect zelf, dat hij gebouwd had naar aanleiding van zijn huwelijk met de rijke Adeline Oppenheim, dochter van een Amerikaans bankier.  

Victor Guimard was in de jaren ’60 volledig in de vergetelheid geraakt en verschillende van zijn werken zijn gesloopt. Sinds de jaren ’80 worden zijn werken weer gewaardeerd, maar geen van zijn huizen in Parijs zijn te bezoeken. Het zijn allemaal privéwoningen.

Voor een plattegrond met aanduiding waar de werken van Guimard te zien zijn en een korte commentaar per werk, click hier.

Voor meer informatie:
– Hector Guimard – Wikipedia: >>>
– Le Cercle Guimard (architect, biografie, bibliografie, relevante films, in museum): >>>
 – Over Guimard en andere Art Nouveau architecten in Parijs: >>>
– Alles over de Parijse Metro (foto’s en bibliografie): >>>

3 reacties op Op zoek naar de Art Nouveau architectuur van Hector Guimard

  1. Chris zegt:

    Complimenten Inge, (weer) een mooi verslag. Het is inderdaad doodzonde dat ze zoveel in de zestiger-jaren vernield hebben van deze architect. Eén van m’n favorieten.

    mvg
    Chris

  2. Perraudin zegt:

    Meer Art Noveau in de laatste Parijsonline nieuwsbrief: http://ymlp.com/zs7J0r

    Binnenkort op http://www.weblogparijs.nl een verslagje + foto’s van Hotel Mezzara waar ik een paar jaar terug binnen ben geweest. Was zo geweldig !!!

    Volgende keer als je in het 16e arr bent ook de Metro ingang van Porte Dauphine bekijken + de school a/d Avenue de la Frilliere !

Geef een reactie

