Twee jaar na zijn overlijden verschijnt nu een biografie over Ramses Shaffy: We zien wel!

Het is vandaag, 1 december 2011, precies twee jaar geleden dat de grote Nederlandse chansonnier Ramses Shaffy overleed. Dat Ramses Shaffy in Amsterdam stierf, zal niemand verbazen, maar dat hij geboren werd in Parijs, misschien wel. Toch is het zo: namelijk op 29 augustus 1933, in het Hôpital Americain te Neuilly-sur-Seine, een voorstadje van Parijs. Hij was het kind van een kortstondige relatie tussen een Egyptische diplomaat in Parijs en een Poolse gravin van Russische afkomst. Van een huwelijk tussen de twee is het niet gekomen en kort na de geboorte van Ramses, vertrekt zijn moeder als alleenstaande vrouw samen met hem naar Cannes. Hier brengt Ramses zijn eerste levensjaren door. Omdat zijn moeder tbc krijgt, wordt de dan zesjarige Ramses op de trein naar het noorden, naar Nederland, gezet. Een tante in Utrecht vangt hem op en het is hier en vanaf dan dat Ramses’ Nederlandse leven begint. Maar zijn kleuterjaren in Frankrijk zijn Ramses Shaffy heel zijn leven als avontuurlijke en tedere momenten bijgebleven.

Er is een interview met Ramses Shaffy, afgenomen op dinsdag 27 februari 2004 door Sylvester Hoogmoed , waarin hij vertelt over zijn band met Parijs:

“Daar ben ik geboren, dus ik hou heel veel van die stad! Ik ben er vaak geweest, spreek de taal goed, beweeg me daar fijn. Met een trekorgeltje ben ik er ooit langs de terrassen gegaan, improviserend. Maar ik tekende toen voornamelijk, op straat. Bij de haltes van de metro bakende ik een terrein af en ging dan met krijt grote tekeningen maken. Dat deed ik samen met een hele mooie vrouw die harmonica zat te spelen. Het idee was dat we nog dezelfde avond het geld dat we die dag verdienden op zouden maken. Af en toe was dat een heel behoorlijk bedrag. Het ging op aan eten, dansen en ‘ga je gang maar’. De volgende morgen was er niets meer over en dan gingen we weer de straat op.”

Iets verder zegt hij:

“Toen ik in Parijs was ben ik bij Philips langs geweest. Daar hadden ze zoiets van: maak dan hier meteen een plaat met ons! Ik zeg: ‘Uitstekend!’ Ik ben naar een kamer gegaan waar een vleugel stond en heb een lied in het Frans gemaakt: Toutankhamon. Dat hebben we opgenomen en het heeft daarna gedraaid in de jukeboxen van Parijs. Ik heb het ook nog een keer voor de televisie gezongen, maar daarna ben ik naar Amsterdam teruggegaan en is het verzand. Ik heb nooit ergens achteraan gezeten, ook in Nederland niet.”

Gisteren ben ik naar de rue des Ecoles gegaan omdat er daar een winkel is waar ze oude vinylplaten verkopen. Ik zou het leuk gevonden hebben om er dit plaatje van Ramses Shaffy te vinden. Maar de kans was natuurlijk wel heel klein. Ik vroeg aan de twee verkopers – twee onvervalste hippies uit de sixties – of ze iets hadden van een Nederlandse artiest met de naam Ramses Shaffy. Een plaatje, dat Toutankhamon heette. Ze dachten diep na. Alle twee en ze deden echt hun best. Ze kenden Dave natuurlijk. En Dick Annegarn. Daar hadden ze vier LP’s van en ze vertelden me dat ze die goed kenden, want hij had een hele tijd een paar huizen verder gewoond. Dat vond ik wel aardig, want Dick Annegarn ken ík ook. Ik vertelde het hen. Dat ik naar dezelfde school was geweest als hij. Dat mijn broer en hij goede vrienden waren geweest en dat hij heel regelmatig bij ons aan huis kwam. “Hij heeft me zelfs een liedje van Jethro Tull op de piano leren spelen,” zei ik. Maar ik denk dat als je oude platen verkoopt, je klanten voortdurend oude herinneringen ophalen en de twee keken dus helemaal niet op van wat ik vertelde. Ze knikten een beetje. Maar bovendien, dat ging allemaal over Dick Annegarn, niet Ramses Shaffy. Nee, van Ramses Shaffy hadden ze nog nooit gehoord. Ik probeerde het nog bij een andere tweedehandswinkel, Gibert Joseph, aan de place Saint-Michel. Maar ook daar kenden ze Ramses Shaffy niet en men raadde me aan om via internet te zoeken.

Ramses Shaffy maakte een heel mooi liedje over het afscheid van zijn moeder aan het station in Cannes. Het heet “Reis naar het noorden”. Ik kan het echter niet vinden op You Tube. Hierbij dan een ander filmpje, dat de vele prachtige liedjes die hij maakte, de revue laat passeren.

En om te eindigen met het begin: naar aanleiding van de overlijdensdag van Ramses Shaffy nu precies twee jaar geleden verscheen deze week een uitgebreide biografie over hem onder de titel: We zien wel!  Het boek werd geschreven door Sylvester Hoogmoed, dezelfde als die hierboven geciteerd werd. Het boek is te krijgen in de boekhandel of online bij bijvoorbeeld BOL.

2 reacties op Twee jaar na zijn overlijden verschijnt nu een biografie over Ramses Shaffy: We zien wel!

  1. theresemajor zegt:

    Van Dick Annegarn heb ik een vage herinnering dat hij ook iets NL’s had? Ik ken maar één liedje van hem, dat van Père Ubu.

  2. ingercamps zegt:

    Ja, een Nederlander die opgegroeid is in Brussel. Le Père Ubu is een liedje van hem en ook Bruxelles. http://www.youtube.com/watch?v=kaC7ADXMaB0

Geef een reactie

