1728: een uniek restaurant omwille van zijn decor

Restaurant 1728

Restaurant 1728

1728
8, rue d’Anjou, 75008 Paris
Tel. 0140 17 04 77
Metro: Madeleine
Keuken: Revised klassieke Franse keuken
Prijs:  80 €
Beoordeling: 9/10

Er zijn restaurants waar je naartoe gaat, omdat je er lekker eet. Maar er zijn andere restaurants, die de moeite zijn, alleen al omwille van hun decor. Restaurant 1728 is zo’n restaurant. Veertien dagen geleden was ik er. Om precies te zijn was het woensdagavond, 19 oktober, de avond dat Carla Bruni bevallen is van haar dochtertje Giulia. Ik had er afgesproken met Italiaanse vrienden, die zoals gewoonlijk niet op de afgesproken tijd kwamen opdagen. Toen ik mijn aperitief ophad en nog altijd geen spoor van hen zag, ging ik naar de ingang van het restaurant, om te kijken of ze misschien dáár op mij aan het wachten waren. Iets wat mij eigenlijk onwaarschijnlijk leek en dat ook niet waar bleek te zijn. Wie er wél stond, was een rijzige dame die met een GSM in haar hand in het Italiaans vertelde dat ” … met Carla alles goed ging en dat ook het meisje het goed stelde.” Twee dagen later zag in de krant een foto van de moeder van Carla Bruni en ik herkende haar als de vrouw die ik toen in het restaurant gezien had. Maar nu over het restaurant zelf. Het heeft een uniek decor. Het gaat om de woning van de architect van Lodewijk de XVe, wie het ook moge geweest zijn, en hij heeft deze woning gebruikt voor zijn officiële feesten. Er is een muziekzaal, een salle de madame de Pompadour,… Het hele restaurant heeft de uitstraling van een oud kasteel van een rijke Franse edelman. Authentieker dan dit ben ik nog niet tegengekomen, tenzij misschien het restaurant Louis XV in Monte Carlo. Maar qua prijs zijn de twee niet te vergelijken. In Monte Carlo betaal je rond de 800 Euro per persoon, terwijl je hier met een kleine 80 Euro toch al heel ver komt. Mijn Italiaanse vrienden zijn gearriveerd en ik kan eigenlijk niet eens meer vertellen wat ik gegeten heb, maar het was er gezellig en leuk.

Bij het verlaten van het restaurant vertelde de kelner me dat er een kleine ruimte is die je kan reserveren en waar je intiem met zijn tweeën kan eten. Hij liet het me zien, het ligt op de 1e verdieping. Een klein kamertje dat bij mij associaties opriep aan Japanse Geisha’s. Het is een kamertje, waar je met zijn tweeën in alle intimiteit een avondje kan doorbrengen, bediend op je wenken. Misschien een ideetje als je op zoek bent naar de optimale locatie voor een huwelijksaanzoek. Het zou in ieder geval geen slechte start zijn voor een lange liefdesrelatie.

Een reactie op 1728: een uniek restaurant omwille van zijn decor

  1. Chris zegt:

    Leuk verhaal en lijkt mij toch wel een bijzondere ontmoeting met zo’n kersverse oma. Je zou verwachten dat ze op Palais l’Elysée beschuit met muisjes zou eten 🙂
    De architect was Antoine Mazin en de meest bekende bewoner was de Markies de La Fayette, hij is er zelfs in 1834 overleden. Hij woonde op de eerste verdieping, misschien wel waar je nu lekker intiem met z’n tweetjes kunt eten. Madame de Pompadour heeft er trouwens ook nog een klein poosje gewoond, afwachtende tot haar Hôtel d’Evreux klaar was (het huidige paleis waar die oma beschuit had moeten eten). Kun je weer zien dat zowat achter elke gevel in Parijs wel een stukje historie schuilt.

    mvg
    Chris
    parijsmijnstad.nl

Geef een reactie

