Restaurant La Villa Corse: een absolute aanrader

La Villa Corse
141, avenue Malakoff, 75016 Paris
Tel : 01 40 67 18 44                         
Metro: Porte Maillot                                                   
Keuken: Franse keuken – Corsicaans
Prijs: 70 €
Beoordeling: 8,5/10

“Van welke druif is deze wijn gemaakt?” vraag ik aan de garçon, als hij me de fles wijn voorhoudt met het etiquette naar me toe.
“Van de Carcagiolu!” zegt hij zonder aarzelen. “Carcagiolu!” herhaalt hij voor de duidelijkheid.
Ik heb al van veel druivensoorten gehoord, maar van deze rare naam nog nooit. Even denk ik dat hij me in de maling neemt, om zijn afkeer te laten merken van al die afgezaagde gesprekken over wijn en druiven. Maar nee hoor, hij meent het.
“Een autochtone druif. Je vindt hem alleen op Corsica. Hij doet wat denken aan de Gamay, de druif van de Beaujolais. Heel fruitig,” geeft de garçon als uitleg.
Terwijl ik luister, proef ik van het glas waarin de man een bodempje heeft ingeschonken en inderdaad, het is een fruitige wijn, maar tegelijk ook krachtig. Een echte Corsicaanse versie van de fluweelzachte Beaujolais. 

Zo begon gisteren de maaltijd in het restaurant La Villa Corse, in het 16e arrondissement van Parijs. Het restaurant is van het type “brasserie”, maar dan met een vernieuwde, moderne uitstraling, de lounge-formule. Er is gewerkt met warme kleuren en alles straalt comfort uit. Er zijn drie zalen en ze zijn elk verschillend van stijl, maar toch alle drie even gezellig: vooraan links een soort bibliotheekzaal, achter een grote levendige eetzaal en boven een intiem balkon met zicht op de grote zaal eronder. Een grote zaak dus. Alles glimt en ziet er schoon uit. De klanten zijn hoofdzakelijk Fransen, sommigen komen er voor een tête-à-tête, anderen voor een zakendiner. De bediening is professioneel, attent en persoonlijk.

Op de kaart gerechten uit de Corsicaanse keuken – hoewel ik hier eerlijkheidshalve aan moet toevoegen dat ik dat niet kan verifiëren, want ik ben nog nooit in Corsica geweest. Maar, wat er ook van zij, het is allemaal vers en heel lekker. Het heeft niets te maken met de traditionele brasseriekeuken. De prijs is wat hoger dan wat ik normaal zou betalen voor een restaurant, rekenen op ca. 70 Euro de man. Kortom: La Villa Corse scoort op alle vlakken en is een absolute aanrader.  

Voor de fans van Françoise Hardy is er een extra reden om naar La Villa Corse te gaan: het is haar lievelingsrestaurant en ze komt er heel regelmatig samen met haar man Jacques Dutronc, want ze wonen er om de hoek.

Geef een reactie

