20 oktober 2011: Naar een nieuwe blik op het Musée d’Orsay

 

Het Musée d’Orsay heeft een face lift ondergaan: weg met de witte muren en de tot in de nok toe volgehangen zalen. De schilderijen hebben ruimte gekregen. Want een museum moet niet alleen kunstwerken tonen, het moet de kijker ook emotioneel weten te raken en de omgevingsruimte speelt daarin een heel belangrijke rol.  

In het jaarverslag van 2010 van het Musée d’Orsay wordt volgende verklaring gegeven : een museum is niet langer slechts een expositieruimte. Het verrassingseffect is zeker zo belangrijk. De doeken moet aanleiding geven tot nadenken, tot reflectie. Het is belangrijk de kunstwerken te tonen in een breder perspectief, in relatie met andere disciplines, zoals filosofie, psychoanalyse, geschiedenis, literatuur, muziek,… Transversaliteit is het nieuwe modewoord. 

Behalve de centrale hal van het museum, een prachtige realisatie van de Gae en Anne Pingeot, is alles veranderd. Jean-Michel Wilmotte heeft de galerij van de impressionisten volledig vernieuwd, vooral gebruikmakend van warme kleuren en materialen. Dominique Brard heeft de opdracht gekregen de oude machinekamers, tot nog toe niet gebruikt, als bijkomende expositieruimte in te richten. De gebroeders Campana, bekende Braziliaanse designers, hebben het Café de l’Horloge heringericht, met in het achterhoofd de bedoeling een hommage te leveren aan de Franse glasontwerper Emile Gallé.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: