Opgelet voor diefstal van bagage in de Thalys!

“Est-ce que je peux vous demander une question?” vroeg een man van rond de zestig mij op straat.
“Ja, maar dan wel in het Nederlands!” antwoordde ik. De manier waarop de zin geformuleerd was en het accent lieten geen twijfel over de origines van deze man. Hij lachtte en betaalde meteen met gelijke munt terug:
“Ah, een vlaming!”
“Nee, een Nederlandstalige Belg,” was mijn reactie.
De man knikte beleefd en dacht waarschijnlijk in zichzelf dat dit één van die gevoeligheden was, die momenteel in België speelde, maar waarvan de subtiliteit hem ontging. 
“Waar kunnen we de metro nemen?” zei hij, op zijn eigen onderwerp terugkomend. Hij was vergezeld, zag ik nu, van een dame van ongeveer dezelfde leeftijd, die nieuwsgierig meeluisterde.
“Dat hangt ervan af. Waar willen jullie naartoe?” zei ik, “want er zijn verschillende metrostations hier in de buurt.”
“Naar Saint Germain-des-Prés.”
“Dan moet je de RER nemen, bij de pont de l’Alma,” antwoordde ik en ik wees het koppel de weg ernaartoe.
Terwijl ik stond uit te leggen hoe je er kon komen, zag ik de man aarzelend aan zijn kin wrijven. Ik dacht dat hij het niet begreep, maar hij gaf zelf de uitleg.
“Ik heb me nog niet geschoren vanochtend. Al onze bagage is gestolen,” zei de man, de vrouw beaamde het.
“Gisteren zijn we met de trein aangekomen in Parijs. We hadden onze bagage aan de ingang van het rijtuig, in de bagageruimte, achtergelaten. Maar toen we bij het uitstappen onze bagage wilden ophalen, was alles weg. Alles. Geen één koffer meer.”
Ik zei enkele medelevende woorden en vroeg of ze aangifte gedaan hadden bij de politie.
”Ja, die vertelde dat het een plaag was de laatste tijd. Het zijn dieven, die zodra de trein stopt, nog voordat iemand kan uitstappen, al alle bagage meenemen. En we waren hier om onze huwelijksverjaardag te vieren.”
De vrouw kinkte nu hevig en kreeg bijna tranen in haar ogen van woede en ontgoocheling.
“Ik had al mijn mooiste kleren mee. Mijn beste juwelen. Alles weg,” zei ze. Ze hadden er zo naar uitgekeken, dit weekendje Parijs. Ze waren 40 jaar geleden naar Parijs op huwelijksreis geweest en hadden die reis, die herinneringen, na zoveel jaar nog eens terug willen beleven. En nu dit!
Maar de man was een geboren optimist, zo bleek. Hij zei:
“Gisteren heeft mijn vrouw de hele avond zitten huilen, maar daar krijg je de dingen toch niet mee terug. We hebben gezegd: “Laten we er maar het beste van maken”. We zijn heerlijk gaan lunchen daarnet en we hebben er een lekker flesje wijn bij gedronken.”
Dat had hen deugd gedaan.
“Waar komen jullie vandaan,” vroeg ik.
“Vinkeveen,” was het antwoord.
“In een rijtuigje naar Vinkeveen… ,” neuriede ik.
“Kent u dat?”
“Ja. Wim Sonneveld,”  zei ik. Nou, het rijtuigje had hen dit keer in de steek gelaten, maar ze waren toch weer vrolijk en stapten verder, richting Pont de l’Alma, op weg naar een nieuw avontuur in Parijs.

Dit is het verhaal waar mijn man gisterenmiddag mee thuis kwam na zijn werk. Hij is Belg.
 

2 reacties op Opgelet voor diefstal van bagage in de Thalys!

  1. magnus Camps , some call me le Magge here zegt:

    hoi , heb ik ook al meegemaakt dat ze snachts mijn auto half leeggemaakt hadden , lang geleden en ik heb ook net gelezen dat Moustaki ergens in de ile st Louis een appartement heeft en daar dus woont , 2 dagen geleden nog lekker gegeten voor 25 E bij zo”n carrefour restaurant met z”n tweeen . daaag

  2. tiny Beentjes zegt:

    Ja onze koffer is ook gestolen in de Thalys van parijs noord naar schiphol kunt u me zeggen waar ik aangifte moet doen?
    Politie Nederland zegt dat ik dat bij de thalys moet doen maar ik weet niet hoe

Geef een reactie

