Slaapwandelen door de beeldentuin Tino Rossi langs de Seine

Collage van naamplaatjes beeldentuin Tino Rossi

Het is nog geen 48 uur geleden dat men me vroeg waarom ik een boek van dokter Le Compte in mijn boekenkast had staan. Voor wie de Belgische dokter Le Compte niet kent, hij werd bekend omdat hij meende het ultieme levenselixir gevonden te hebben. In augustus 1970 verklaarde Le Compte dat zijn patiënten door elke dag vitamine C te slikken een hoge leeftijd zouden kunnen bereiken. Hijzelf volgde deze kuur ook en deed toen de beroemde uitspraak: “Misschien word ik wel duizend jaar!” Deze zin deed in Vlaanderen destijds heel wat stof opwaaien en meer dan eens werd Le Compte afgeschilderd als een charlatan, een schertsfiguur. Vandaar de vraag over het waarom van zo’n boek in mijn kast. Het antwoord was simpel, het was onderdeel van de erfenis van mijn moeder. Maar natuurlijk is dat geen afdoend antwoord. Ik geloof wel dat zij het boek kocht – ze was toen al op leeftijd – omdat ze heimelijk hoopte dat er een doorbraak in de zoektocht naar het eeuwige leven gekomen was. Maar dan eerder uit een soort nieuwsgierigheid, dan dat ze het eeuwige leven nastreefde.

Reinhoud, Melmoth (1966), brons

Dokter Le Compte was getrouwd met de beeldhouwster Begga D’Haese, die uit een zeer creatief gezin kwam. Ook haar beide broers Roel en Reinhoud waren beeldhouwers. Van Reinhoud zag ik gisteren een standbeeld in Parijs, in de beeldentuin Toni Rossi langs de Seine. Het standbeeld, dat in brons gegoten is, heet Melmoth en stelt een vreselijk getormenteerde gedaante voor, die ergens het midden houdt tussen mens en geest. Melmoth is de hoofdpersoon uit de 19e eeuwse roman van Charles Robert Maturin; het verhaal gaat dat hij een pact met de duivel gesloten had in ruil voor een leven “langer dan aan de sterfelijke mens toegemeten”. Het standbeeld roept dezelfde emoties op als het schilderij “De schreeuw” van Edvard Munch. Het beeld werd gemaakt in 1966, precies in de periode dat dokter Le Compte meende het recept voor het eeuwige leven gevonden te hebben. Wat voor dokter Le Compte de weg naar eeuwig geluk was, was voor beeldhouwer Reinhoud de weg naar eeuwige straf. Was dit Reinhouds’ antwoord op zijn schoonbroers’ experimenten? Het standbeeld staat niet erg goed opgesteld, achter een plant en met zijn rug naar de Seine gekeerd. Jammer, want het is een erg mooi standbeeld dat meer verdient.

Naast het standbeeld van Reinhoud bevinden zich in deze beeldentuin langs de Seine nog een dertigtal andere sculpturen. Het zijn werken uit de periode 1960-1980. Op verschillende websites lees ik dat er stukken van Brancusi en Zadkine zijn, maar die heb ik niet gezien – ik moet wel toegeven dat ik er ook niet echt naar gezocht heb. De werken zijn vaak abstract en door de tijd hebben ze hun glans en aantrekkingskracht verloren. Veel beeldhouwwerken zijn ook beklad met graffiti en bij sommige werken ontbreken de koperen naamplaatjes.

Fontein in de tuin Tino Rossi

Een standbeeld van een masturberende man zou een fontein moeten alimenteren, maar de fontein staat droog. Ook het park zelf is minder mooi dan de meeste ander parken van Parijs, wat een uitzondering is. Het is minder goed onderhouden en omdat het park erg smal is, hoor je voortdurend straatlawaai. Er hangt weinig sfeer. Ik zag een slapende mexicaan op een bank met zijn sombrero over zijn hoofd gezakt, een luie saxofoonspeler die het nooit langer dan drie tonen volhield, een lenige man in een strak wit hemd en zwarte broek die met koptelefoon op eenzaam de samba danste, een heel klein, zo goed als verlaten speeltuintje. Het park leeft niet. Bij het naar buiten gaan liep ik langs een clochard die zittend op de grond leeg voor zich uit zat te staren. Langs hem lag een boek met een zwart glimmende kaft. Ik las de titel. “Le livre des morts (vert. het boek der doden)”.

De beeldentuin ligt in het vijfde arrondissement, langs de oevers van de Seine. Men vertelde me dat deze buurt vroeger, dat wil zeggen voor 1980, er verwaarloosd bij had gelegen en dat men sinds die tijd verschillende renovatiewerken had ondernomen, waarvan de aanleg van dit park er een was. Het park heet officieel Parc Tino Rossi. Het waarom ontgaat me en zelfs na heel wat zoekwerk op internet kan ik het niet achterhalen. Tino Rossi was een bekende zanger/acteur van voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog. Hij ontving in de jaren 1982 de onderscheiding van het legion d’honneur, dus net nadat het park aangelegd werd. Een van de liedjes uit zijn repertoire heette: “Dans le jardin de mon Ame”, “In de tuin van mijn ziel”. Misschien is dit de reden waarom het park zo heet: men wilde een tuin aanleggen met beelden die het park zouden bezielen. Een regel uit het liedje luidt: “In de tuin van mijn ziel zul jij een huis vinden”. Dat is mooi gezegd, maar 30 jaar na datum klinkt het huis hol en leeg.

Adres: Quai St-Bernard,5de arrondissement, Mº Gare D’Austerlitz, de beeldentuin is dag en nacht toegankelijk en gratis.

Videoimpressie:

2 reacties op Slaapwandelen door de beeldentuin Tino Rossi langs de Seine

  1. Els zegt:

    Een jaar of tien geleden lag dit park er nog puik bij. Vorig jaar zag ik ook al dat het nogal verloederd was en ingenomen was door clochards. Ook werd er aan de kade gewerkt. Jammer! Ik las onlangs wel dat er op zomeravonden nog steeds gedanst wordt. Iedereen kan meedoen.

  2. wendel zegt:

    Ik heb je filmpje eronder gezet via Youtube. WordPress biedt beperkte mogelijkheid om het rechtstreeks te plaatsen. Je bent dan al snel door je gratis beschikbare geheugenruimte heen en je hebt maar een beperkt aantal formats zodat je moet converteren.naar een geaccepteerd format. Via Youtube hoeft dat dus niet.
    Op Youtube heb ik de video openbaar gepubliceerd en is meteen te vinden onder “beeldentuin parijs”. In het commentaar bij de youtube-video heb ik een link naar je blog geplaatst. Snijdt het mes misschien langs twee kanten.

Geef een reactie

