Schilder Gino Severini: een kat met zeven levens

montage.1302655141.jpg

De Italiaanse schilder Gino Severini is niet in één hokje te duwen. In  het algemeen wordt hij beschouwd als een van de grondleggers van het Italiaanse Futurisme, maar in de praktijk behoorde hij slechts een blauwe maandag tot deze stroming en bovendien was het dan nog niet erg van harte. Het best is het werk van Gino Severini te omschrijven als het resultaat van een dolende geest op zoek naar ultieme schoonheid. En omdat idealen er zijn om nagestreefd te worden, doorloopt hij tijdens zijn leven bijna evenveel kunstrichtingen als een kat levens heeft: achtereenvolgens schaart hij zich achter het divisionisme, pointillisme, kubisme, futurisme, synthetisch kubisme en neoclassicisme. Een meeloper, zou men kunnen denken.  Toch is dat niet helemaal waar, want binnen deze stromingen weet hij het steeds tot een hoog niveau te brengen, weet hij er een eigen toets aan te geven. Want Gino Severini heeft iets wat zijn collega-schilders niet hebben: hij is een Italiaan, die in Parijs woont. Die Franco-Italiaanse alliantie maakt hem uniek. Van opvoeding en opleiding Italiaans is hij een virtuoos in kleuren en lijnen, maar de technieken die hij gebruikt en de onderwerpen die hij neerzet zijn van Franse makelij. Zo zijn bijvoorbeeld zijn kubistische schilderijen vloeiender en kleurrijker dan die van de Franse schilders. Wie meer wil weten over deze schilder uit het begin van de 20e eeuw kan nu terecht in het museum Orangerie in Parijs: tot 25 juli 2011 loopt er een mooie tentoonstelling waar meer dan 70 werken van Gino Severini  te zien zijn.

Praktische informatie
Gino Severini (1883-1966), Futuriste et néoclassique

Waar: Musée de l’Orangerie, Jardin des Tuileries, 75001 Paris
Wanneer : van 2 mei tot 25 juli 2011
Openingsuren: elke dag van 9u tot 18u, gesloten op dinsdag.
Entreekaartjes: 9,5 Euro (geeft ook recht op bezoek aan de permanente expositiezalen)
Voorverkoop: Fnac (ticket online printen)
Meer info: www.musee-orangerie.fr

2 reacties op Schilder Gino Severini: een kat met zeven levens

  1. wendel zegt:

    Ik lees op de nederlandse wikipedia, dat hij mede ondertekenaar van het futuristisch manifest (Manifesto dei pittori futuristi) is. Dan sta je toch wel min of meer aan de bakermat van deze beweging. Het futurisme was meer dan een club beeldende kunstenaars. Eerder als het dadaisme een soort levensbeschouwing (van/voor kunstenaars). Ook het opstellen van het manifest werd als een daad van de futuristen gezien. Eens soort van recursiviteit.

    • ingercamps zegt:

      Ja, dat klopt. Hij ligt aan de bakermat van deze stroming. Maar in zijn biografie zegt hij hier zelf over dat zijn jeugdvriend Umberto Boccioni hem contacteerde en vroeg of hij zijn naam bij het Futuristisch Manifest mocht zetten. Boccioni en Severini hebben samen gestudeerd in Rome rond de eeuwwisseling. Ze waren er beiden in de leer bij professor Balla (eveneens ondertekenaar van het manifest) en zijn daar heel goede vrienden geworden. Later is Boccioni naar Milaan verhuisd en Severini naar Parijs (1906).

      Hier volgt een vertaling van een artikel over Severini op een Italiaanse blog http://www.elapsus.it/home1/index.php/arte/artisti/536-gino-severini-frammenti-di-vita-parigina

      Op 20 februari 1909 verscheen in “Le Figaro” het bekende *Manifesto del futurism*o, aansteker van deze publikatie was zonder twijfel *Filippo Tommaso Marinetti*, maar ook de jonge Boccioni, die op zijn beurt meteen zijn vriend Severini gecontacteerd had om hem te winnen voor deze futuristische zaak. Marinetti wilde niet alleen zoveel mogelijk aanhangers krijgen, hij wilde ook en vooral een brug naar Parijs slaan, de enige echte culturele vesting die ingenomen moest worden. Maar de aansluiting van Severini aan het Futurisme lijkt al vanaf het begin eerder zwak (hij zal dat meerdere malen herhalen), in hoofdzaak de resultante van de invloed van Boccioni:

      Van de meeste kunstenaars die aan Marinetti hadden geschreven, zou ik zeggen dat ze eerder negatief waren; ik praatte over de zaak met Modigliani, die net als ik in Parijs woonde. Hij was de enige schilder die ik echt graag bij de zaak betrokken zou hebben, maar deze oproermanifestaties lagen hem niet. Hij lachte ermee, en met rede, en in tegenstelling tot zich aan te sluiten, ontraadde hij me om me met deze zaak in te laten; maar ik had teveel broederlijke gevoelens voor Boccioni, bovendien was ik, en dat ben ik nog steeds, altijd bereid om nieuwe avonturen aan te gaan, dus schreef ik aan Boccioni om ook mijn naam onder het bekende manifest te schrijven.

      Bovendien is Severini zich bewust van enkele dingen van de futuristische groep, waar hij zich aan ergerde. Zijn zwaarste kritiek gold Marinetti zelf, over wie hij schrijft: Ik zeg niet dat Marinetti soms weinig respect had, vooral voor zijn vrienden in Milaan, maar het ontbrak hem soms aan een juist inschattingsvermogen, vetroebeld als zijn kijk was door de futuristische beweging. Het gebeurde meer dan eens dat een persoon, die weinig te bieden had, maar zich futurist noemde, door hem meer gewaardeerd werd dan iemand die die merites echt verdiende.

      Severini was ook niet steeds vlijend voor de futuristische beweging. Toen in 1912 de Futuristen hun eerste tentoonstelling in de Franse hoofdstad organiseerden bij de galerie Berhheim-Jeune, bekritiseerde Severini meer dan eens de concurrentile en agressieve houding die de Futuristen aannamen tegenover zijn vrienden (onder meer de kubisten). Severini pleitte voor het “natuurlijk” laten opgaan van de Futuristische beweging in de zoveel gelijktijdig bestaande andere culturele bewegingen, zonder al te veel eccessen. Maar eccessen en geweld waren nu juist essentile elementen van het Futurisme.

      Bron: Biografie van Gino Severini, voor het eerst verschenen in het Italiaans in 1946: vertaald naar het Engels: The life of a painter, http://www.amazon.co.uk/Life-Painter-Gino-Severini/dp/0691044198. De Franse vertaling is ook net op de markt gebracht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: