Zoals de regen in Parijs tikt, tikt hij nergens

Les toits de Paris après la pluie
Acquarel Thierry Duval

De hele nacht heeft het geregend. Onafgebroken hoorde je de druppels vallen. Het is net een metronoom, maar dan een die de maat kwijt is. Dan klinkt het zachtjes en zoet, dan klettert het weer. Alleen in Parijs klinkt regen zo, omdat – daar maakte onlangs iemand mij op attent – hier de daken en vensterbanken van zink zijn. Als regen daarop valt, resoneert het geluid. Het heeft iets gezelligs, zoals wanneer het regent als je kampeert. De regen houdt je gezelschap en blijft bij je tot het droog is en je weer naar buiten kan.

Dat de regen hier anders klinkt dan elders, had ik al gemerkt, maar het is pas enkele weken geleden dat –  zoals ik zei – iemand mij erop attent maakte wat de oorzaak ervan was. Het was tijdens een etentje in Antwerpen ter gelegenheid van een verjaardagsfeestje. We waren met zijn zestienen en ik zat langs een man van mijn leeftijd die ik niet kende. Al snel kwam het gesprek natuurlijk op Parijs. De man had een speciale band met Parijs. Of beter gezegd, met het zink van Parijs. “Alle daken zijn er van zink,”vertelde hij me. Hij gaf een hele uiteenzetting over het waarom en over de voordelen van zink. Sierlijk als lei, plooibaar als aluminium. Bovendien goedkoper dan lei. Hij was, zo bleek iets later, aannemer in zinken daken. Alleen liepen de Belgen nog wat achter op het vlak van zink, hoewel hierin tot zijn voldoening, of dankzij zijn inspanningen, verandering aan het komen was. Zink, hij kende het hele ABC ervan.

 

Wie ook het ABC van zink kent, is Adriaan van Dis. Die heeft een blauwe maandag in Parijs doorgebracht, maar hij kon er niet aarden. Hij vond de hitte er in de zomer niet te harden. Hij woonde er op vijf hoog onder een zinken dak en vervloekte Parijs om die manie van overal zink aan te brengen. Dat zink geen goede isoleerder is, had mijn man aan tafel er niet bijverteld, maar zo heeft ieder zijn waarheid.

In “Onder het zink. Een ABC-daire van Parijs” schetst Andriaan van Dis in korte anecdotes zijn verblijf in Parijs. Uitgegeven in 2004.Voor meer info: >>> 

Geef een reactie

