Tot 2 juli expositie van zeven bekende hedendaagse Belgische kunstenaars in Parijs

Toen ik in de Humo van verleden week 7 juni 2011 de kritische commentaar van ex-curator Jan Hoet (74) op de Vlaamse televisie las, vond ik hem grappig en dacht ik: “Hè hè, eindelijk iemand die er ook zo over denkt.” Een verademing. Daarom zou ik deze man die “zijn volk hedendaagse kunst leerde begrijpen”, vandaag willen vragen naar zijn mening over een tentoonstelling die momenteel in Parijs loopt en gewijd is aan zeven Belgische kunstenaars. Wat zou hij hierover te vertellen hebben? Ik zou geboeid aan zijn lippen hangen, helaas…  ik moet het doen met de kleine catalogus die men mij ter plaatse overhandigd heeft.  

De tentoonstelling “Des artistes Belges” is opgezet door de Fondation Hippocrène, een instituut dat de cohésie tussen jonge Europeanen wil verstevigen. Verleden jaar stonden de Spaanse kunstenaars voor de schijnwerpers en dit jaar is het de beurt aan de Belgische collega’s.

De zeven exposanten zijn: Johan Creten, Michel François, Ann Veronica Janssens, Benoit Platéus, Fabrice Samyn, Koen Theys en Rinus Van de Velde.

Het zijn geen onbekende namen voor wie vertrouwd is met de hedendaagse Belgische kunst, maar wanneer je deze tentoonstelling bezoekt zonder enige voorkennis, blijf je toch wat op je honger zitten. Iets meer commentaar bij de werken zou mij welkom geweest zijn, al was het maar om beter te begrijpen wat ik zie. Om er het kunstzinnige van te kunnen waarderen, want daar gaat het tenslotte toch om.

Maar laat ik de tentoonstelling overlopen. Omdat het een dikke boterham geworden is, heb ik de tekst in een pdf-file gezet. Je kan die file hier downloaden (zonder enige registratie): Desartistesbelges.

Praktische informatie:
Fondation Hippocrène, 12 rue Mallet-Stevens, 75016 Paris, tentoonstelling van 1 april tot 2 juli 2011, van dinsdag tot zaterdag van 14u tot 19u of op afspraak. Gratis toegang. Metro Jasmin of Rennelagh, lijn 9. Inlichtingen: 01 45 20
95 94.

Een reactie op Tot 2 juli expositie van zeven bekende hedendaagse Belgische kunstenaars in Parijs

  1. […] Er staat ook een lijstje in van de Top-10 hedendaagse kunstenaars van België. Naast Jan Fabre en Panamarenko zag ik dat ook Ann Veronica Janssens hierbij hoort. Haar naam kwam ik voor het eerst tegen afgelopen dinsdag op een tentoonstelling in Parijs gewijd aan jonge Belgische kunstenaars. Meer hierover: >>>  […]

Geef een reactie

