Les caves à manger, een nieuwe trend naar authenticiteit in Parijs

Enkele maanden geleden ging ik met de auto van België naar Parijs. Omdat ik niet zelf hoefde te rijden, had ik enkele tijdschriften gekocht om onderweg te lezen. Per toeval zat er ook de krant De Tijd bij, die dat weekend een bijlage had met de titel “Sabato Extravaganza”, gewijd aan luxeartikelen.

Ik bladerde er achteloos in – luxe heeft niet mijn grootste interesse – tot ik zag dat er een aantal leuke artikels over Parijs instonden. Aangezien ik alle tijd had, heb ik het artikel over de oldtimercollectie van Ralph Lauren helemaal gelezen (er loopt een expositie in Musée des Arts décoratifs in Parijs tot 28 augustus 2011) en las ik van A tot Z een ander artikel met de titel “Top Secret Shopping”, waarin een aantal luxewinkels in Parijs worden vermeld waar je alleen op afspraak of via een geheime code binnenraakt. De teksten waren erg pretentieus geschreven, maar gezien het onderwerp luxe was, leek het me wel dat de toon de lading dekte. De hoofdredacteur had zijn werk goed gedaan.  ‘

Toen ik keek wie de hoofdredacteur was, zag ik dat het om Gerda Ackaert ging. Mocht u haar niet kennen, er staat een clair-obscur foto van haar in zwart/wit op de 1ste pagina van het tijdschrift. Lang geleden heb ik nog samengewerkt met Gerda Ackaert. Ik geloof dat ze op de redactie waar we samen zaten, zich niet helemaal op haar plaats voelde. Te saai, denk ik. Niet artistiek genoeg. Het ging allemaal over boekhouding en recht. Maar hier, bij het tijdschrift “Sabato” lijkt ze haar plaats gevonden te hebben. Ze geeft er een heel eigen toets aan. Mooi gemaakt.

Gisteren kreeg ik een mailtje uit België met erin een overzicht van leuke wijnbars in Parijs. Bron van deze informatie was… “Sabato”. Alweer! Het artikel beschrijft de opmars in Parijs van de “Caves  à manger”, dit zijn kleine wijnwinkels, waar je ook kan eten. Lekker eten, want het adagium hier is:  “Le bonheur de vivre, boire et manger à l’état pur”. Zeg maar, gezellig eten onder vrienden, zonder veel tralala. Maar wel goed. Je kiest zelf een fles uit de rekken. De prijs staat op de fles vermeld. Je betaalt de fles plus een “droit de bouchon” of een kurkrecht.  Meestal opteren deze wijnbars voor eerlijke wijnen en maaltijden, met een voorkeur voor biocultuur, kleinschaligheid en authenticiteit. In Italië heeft men de “Slow Food restaurants”, in Parijs de “Caves  à manger”. Hier een link naar het artikel en de verschillende bars.

Parijs caves a manger
Chapeau Melon
Racine
Cremerie
Le Ver Vollé
Papilles

Dat wijnbars in de mode zijn, heb ik al meerdere keren gevoeld. Onlangs kreeg ik voor mijn verjaardag een gids met de titel: “Les meilleures adresses des amateurs de Vin“, samenstelling door Egmont Labadie, uitgegeven in 2010 door Dakota Editions. De gids bevat een mooie beschrijving van de 100 leukste wijnbars van Parijs.

Om af te ronden nog een opmerking: in dezelfde uitgave van Sabato van afgelopen zaterdag 11 juni 2011 staat er ook een artikel over de Italiaanse wijnen van de Etna. Ik heb twee jaar geleden een reis van anderhalve maand door Sicilië gemaakt, op zoek naar de beste wijnen daar. De conclusie van deze reis was: Etna-wijnen behoren tot mijn absolute favoriet. Dus, als een bezoek aan een Parijse wijnbar niet voor onmiddellijk is, haal dan ondertussen een heerlijke Etna-wijn in huis. Ook dat is genieten.

2 reacties op Les caves à manger, een nieuwe trend naar authenticiteit in Parijs

  1. Hallo Inger,

    Eventjes kennis maken, mijn naam is Michel Schaillée en werk als country manager Frankrijk voor Convergence Strategies op La Défense. Tijdens de week verblijf ik te Guyancourt (Versailles), het weekend keer ik terug naar Vlaanderen. Na office vlucht ik zo snel mogelijk het hectische La Défense richting Versailles. Zodanig heb ik weinig tijd om me echt te verdiepen in het parijse savoir vivre. Je artikels bieden een uitstekend alternatief om ns gericht in Parijs uit te pakken. Ik zou het bijzonder leuk vinden als je me in je maillist opneemt. Je kan mijn profiel consulteren op Viadeo en linkedin
    Vriendelijke groeten,

    • ingercamps zegt:

      Hallo Michel,

      Leuk om te horen dat je de blog consulteert en handig vind.
      De inschrijving is gebeurd en dus ontvang je voortaan alle nieuwe artikels meteen in je mailbox. Wel moet ik zeggen, dat ik mijn artikels vaak al op de blog zet en ze later in de loop van de dag nog aanpas. Het gaat niet om belangrijke veranderingen, eerder stylistisch. Dus, als je de beste versie wilt, dan is het beter de blog te consulteren.
      Veel groeten,
      Inger

Geef een reactie

