De geometrie van de ruimte, expositie tot 4 juni van Frans Horbach bij Edifor in Parijs

E = mc² is de formule waarmee Einstein aangaf dat ruimte en tijd met elkaar verbonden zijn. Voor de meesten onder ons is de wiskundige uitleg van deze formule veel te hoog gegrepen, maar er zijn schilders die hetzelfde uitleggen op een visuele manier en dan wordt het al gemakkelijker te begrijpen. Frans Horbach is zo’n schilder. Door middel van lijnen, die voor tijd staan, geometrische figuren die voor ruimte staan en punten die op het raakvlak van beide liggen, leidt hij ons binnen in de vierdimensionale wereld, een mystieke wereld waar chaos en harmonie samenkomen. Tenminste, zo zie ik zijn werken. Zelf spreekt hij over “A geometry of space”.

Frans Horbach werd geboren op 3 juli 1946 in Boxmeer, een kleine provinciestad aan de Maas in het oosten van Noord-Brabant. Als kind heb ik begin jaren ’60 verschillende mooie vakanties doorgebracht bij een oudoom in Vierlingsbeek, een aangrenzend stadje en vandaag heb ik nog altijd een sierlijke vaas die destijds in de voortuin van het huis van mijn oudoom stond. Ik wil maar zeggen dat die streek mij een beetje vertrouwd is, dat ik er naar de kermis ben geweest en dat ik er een mikske bij de bakker ging kopen. Maar toen ik Frans Horbach gisteren op zijn vernissage in Parijs vroeg naar zijn roots, keek hij me wat glazig aan. “Ach, het is al zo lang geleden,…”

Wellicht is dit antwoord niet zo verbazend, want Frans Horbach woont al lang niet meer in Boxmeer. Hij heeft de hele wereld rondgereisd. Op zijn 18e vertrok hij  met een vrachtschip naar Zuid-Amerika en sindsdien zijn de steden en landen waar hij gezeten heeft, bijna niet meer te tellen. Een wereldburger, die ondanks dat, toch een thuishaven gevonden heeft in Amsterdam. Daar woont en werkt hij vandaag.

Het werk van Horbach is een resultante van zijn reizen, maar meer nog van de momenten waarop hij op bepaalde plaatsen was. Dus, de vierdimensionaliteit die hij schildert, is meteen zijn autobiografie. In de catalogus van de expositie die Horbach momenteel in Parijs heeft lopen, lezen we: “Zijn langdurig verblijf in Amerika ligt ten grondslag aan zijn affiniteit met de Amerikaanse lyrisch abstracte schilderkunst. Tegelijkertijd toont zijn werk de invloeden van zijn reizen in andere culturen en is ook de esthetische sensibiliteit van de traditionele Japanse kunst als inspiratiebron herkenbaar”. En het leuke aan Horbach is dat hij bovendien altijd een beetje Mondriaan in zijn koffertje meeneemt. Hij is ten slotte toch een Nederlander!

Moderne kunst vraagt van de kijker een bepaalde onbevangenheid, die ik nog niet heb. Maar Frans Horbach was zo aardig om mij op mijn gemak zijn werken te laten bekijken, zonder zich op te dringen. Hij gaf weinig uitleg, liet de doeken voor zich spreken. Hij wil niet overtuigen met woorden. Toen ik hem vroeg of hij met een bepaalde slagzin zijn werken zou kunnen omschrijven, verwees hij me met zachte stem naar de catalogus. Terecht! Hij is schilder, geen schrijver. Hij is schilder, geen verkoper. Schilder van abstracte harmonie.

De expositie “A geometry of space” van Frans Horbach is te zien tot 4 juni 2011 in de Galerie Edifor, 23 rue Guénégaud 75006 Paris, tel. : 01 43 26 85 51.

4 reacties op De geometrie van de ruimte, expositie tot 4 juni van Frans Horbach bij Edifor in Parijs

  1. Wendel zegt:

    E=mc2 zegt dat massa en energie hetzelfde zijn, op de constante C2 na dan. (ong 10E17). Als zware radioaktive atomen vervallen in lichtere, dan zijn die lichtere delen tezamen minder zwaar dan het oorspronkelijke radioaktieve isotoop. Dat verschil in massa is omgezet in energie. Kernenergie. Bij lichte atomen is het omgekeerde het geval. Als twee waterstof atomen versmelten tot helium, dan is de helium lichter dan de twee waterstofatomen. Het verschil is omgezet in energie. Kernfusie.
    De Lorentsvergelijkingen geven het verband tussen ruimte en tijd. Het geniale van Einstein was om de lichtsnelheid als constant te veronderstellen waardoor andere als constant veronderstelde grootheden variabel werden. Daardoor krijgt men dat bij hoge snelheid de lengtematen en de tijd korter worden.

    • ingercamps zegt:

      Ja, ik weet dat de formule niet echt weergeeft wat ik schrijf, maar het ging er maar om, dat ik wilde duidelijk maken dat abstracte kunst niet gemakkelijk te vatten is, kosmische wetten willen weergeven die wij niet altijd begrijpen. Dus vandaar…

      Einstein heeft wel gesproken over de tijdruimte, een vierdimensionele wereld (tijd = 1 dimensie en ruimte = 3 dimensies). Dat is niet hetzelfde als de formule E= mc2 , maar het komt wel van dezelfde man. Ik heb de dingen met elkaar vermengd. Niet terecht?

  2. De overeenkomst die Inger Camps maakt tussen mijn werk en de relativiteitstheorie moet uiteraard gezien worden in een metaforisch kader.
    Het zou veel te ver voeren om meer te veronderstellen en dat doet Inger ook niet. Zelf denk ik dat Heisenberg’s onzekerheidprincipe beter toepasbaar is om de paradox van zijn en niet-zijn in mijn werk als kunstzinnig paradigma te duiden.
    Kunst is in wezen een vorm van denken in beelden.
    De Griekse filosoof Paramides heeft lang geleden willen aangeven hoe problematisch de verhouding is tussen de werkelijkheid en het denken. Voor hem was het zijn een tijdloze,ondeelbare, onveranderbare werkelijkheid, waarbinnen geen ruimte was voor niet-zijn. Niets komt uit niets – ex nihilo nihil fit – daar komt het eigenlijk op neer. Dit adagium zou een wat al te bescheiden uitgangspunt zijn voor mijn werk, daar ben ik dan net weer te ijdel voor, maar verhelderend werkt het wel …

  3. wendel zegt:

    Grappig is, dat we via Parmenides, ex nihilo nihil fit, via de eerste wet van de thermodynamica toch nog bij E=MC2 uitkomen

Geef een reactie

