Monsieur Rigolo van het Park Champ-de-Mars

Midden in het park Champ-de-Mars, achter de Eiffeltoren, is een kraampje dat uitgebaat wordt door een Italiaan die graag de clown uithangt. Op mijn bestelling van een capuccino, vroeg hij me of ik die nu, dan wel onmiddellijk wilde. Toen de koffie klaar was, overhandigde hij me de beker, maar deze schoot uit zijn handen en de koffie viel… er niet uit, want het was een lege beker. Maar hij profiteerde er wel van om zich voorover te buigen en eens langs mijn gezicht te strijken. Speels? Ik neem aan van wel. Een plotse windstoot zorgde voor opstuivend zand en de uitbater vroeg of iemand de deur kon sluiten. Bij het betalen, geeft hij je, om je te testen, maar een beetje van het wisselgeld terug. Ik had het niet door en pas toen ik mijn geld terug in mijn portemonnaie wilde doen, stak hij me alsnog een Euro toe. Je ziet het, een grappenmaker. Maar het leukste komt nog.

Terwijl ik aan een donkergroen plastic tafeltje mijn capuccino opdrink, komen twee kleine meisjes van een jaar of vijf in fleurige zomerjurkjes langs. “Monsieur Rigolo, Mijnheer Grapjas,” roepen ze van op een afstand naar de barman. Eerst doet hij alsof hij hen niet hoort, maar de twee meisjes blijven roepen, steeds harder. Dan kijkt hij op. Prompt zetten de meisjes zich schrap en steken hun tong naar hem uit. “Hoe durven jullie. Tirer la langue a moi?!” roept de barman, die de kwaaie speelt. Ze schateren het uit. “Ik zal jullie hebben,” zegt hij en hij rent als een boeman achter hen aan, maar de meisjes zijn al weggestoven, de speeltuin in. Een dagelijks ritueel, zo lijkt het.

De bar ligt halverwege het park Champ-de-Mars. Je kan er terecht voor koffie, thee, frisdrank, pannenkoeken, broodjes of chips. Vanaf twee uur ’s middags ligt het terras van deze kleine bar in de zon.

Geef een reactie

