Restaurant Le soufflé: à bout de souffle?

Le soufflé
36, rue Mont Thabor, 75001 Paris

Tel. : 01 42 60 27 19
Metro: Concorde
Keuken: Frans traditioneel, specialiteit soufflé
Prijs:  50 €
Beoordeling: 7,5/10

Gisterenavond ben ik gaan eten in een straatje dat de mooie naam “Le Mont Thabor” draagt, vlakbij de Vendôme. Het sneeuwde zachtjes en het restaurant met zijn lindegroene façade en zijn goudgele buitenverlichting lag er sprookjesachtig bij. Binnen was het aangenaam warm en de sfeer hartelijk; mijn jas, sjaal en muts werden aangenomen en ik werd geleid naar een tafel die mooi gedekt was met gesteven witte tafellakens en een kleine kerstversiering. Het restaurant was vol, eerder een wat ouder publiek, toeristen en Parijzenaars door elkaar en het rook er sterk naar gebak en warme chocolade. Niet te verwonderen want de specialiteit van het huis zijn soufflés.  

Menukaart Le SouffléHet restaurant serveert de soufflés in alle mogelijke vormen, van voorgerecht tot dessert. Zout en zoet. Met groenten, vis, vlees, chocola of fruit.  En voor wie een volledige maaltijd op basis van soufflé wat te veel zou zijn, staan er ook enkele niet-soufflégerechten op het menu. De bediening is snel, iets te snel naar mijn zin.  Ik heb amper de tijd gehad om de menukaart in te kijken, of de ober komt vragen of ik mijn keuze gemaakt heb. De eerste soufflé van wortel en selder heb ik vijf minuten later al op mijn bord. De tweede met kip volgt in hoog tempo en de derde op basis van framboos laat evenmin op zich wachten. Ik weet dat soufflés erg moeilijk te maken zijn en dat de kans dat de soufflé inzakt op weg van de keuken naar de zaal groot is, maar toch… iets meer rust tussen twee soufflés in lijkt me geen overbodige luxe. Temeer omdat een soufflé geen licht gerecht is en je dus even wil bekomen van de eerste, vooraleer je aan de volgende te wagen. Maar dit terzijde, de soufflés waren allemaal even heerlijk. Ik heb de avond afgerond met een koffie en die werd geserveerd met lekkere snoepjes. De obers en kok, allemaal even aardig, hadden wel hun jassen al aan toen ik de rekening betaalde. Hebben ze hun buik vol van hun soufflés? Zijn ze à bout de souffle?

Al bij al een leuke ervaring, maar één keer per jaar is genoeg en dan liefst in de winter. Als ik terug zou gaan, zou ik ook iets vroeger beginnen (zeven uur in plaats van half negen), zodat de avond dan wat rustiger verloopt (en ik ben niet de enige die hierover klaagt, merk ik, als ik de recensies lees).

Een weetje: het gerecht “soufflé” is een Frans bedenksel uit het eind van de achttiende eeuw. Antoine Beauvilliers (1754-1817), eerst kok bij koning Lodewijk XIV en later eigenaar van het eerste echte restaurant in Parijs, “Le Grand Taverne de Londres” (sinds 1783), heeft in zijn carrière menig soufflé geserveerd, hoewel zijn L’Art du Cuisinier met de eerste soufflérecepten pas in 1814 in boekvorm verscheen. Een andere wereldberoemde kok,  Carême, adviseerde om voor het vervoer van de soufflé van de keuken naar de eetzaal een draagbare veldoven te gebruiken die met gloeiende as moest worden verhit, de soufflés konden op die manier tochtvrij en warm gehouden worden en men vermeed zo dat ze in elkaar zouden zakken. Maar zo’n veldoventje was er gisteren niet bij.

Er is nog een restaurant in Parijs dat soufflé op haar menukaart heeft staan: Le Cigale Recamier. Dit restaurant, dat waarschijnlijk iets bekender is,  ligt op de linkeroever, vlakbij het grootwarenhuis Au Bon Marché.  Ik heb gelezen dat de soufflés hier ook heerlijk zijn, maar ben er nog niet geweest. Volgend jaar misschien?

Geef een reactie

