Colette concept store:je t’aime,moi non plus

Colette is een concept store in de rue Saint-Honoré. Elke Française zal je vertellen dat dit de enige winkel in Parijs is waar je absoluut naartoe moet. “Mode, cosmetica, literatuur, muziek, hightech, gadgets, baskets, design, beperkte oplages, exposities,… onmogelijk dat je oog niet op iets valt waar je al lang naar op zoek was, maar nergens vond,” luidt het en er wordt  in één adem aan toegevoegd dat “in tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, het niet allemaal peperduur is.”

Alles is relatief. Ik was nieuwsgierig naar wat deze winkel dan precies te bieden had. De winkel ligt op een hoek en is verdeeld over drie niveaus. Naar wat ik gehoord had, meende ik een grote winkel te moeten verwachten, maar dat was niet het geval. Ik  heb vooral rondgelopen op de kledingafdeling en was niet erg onder de indruk. Heel drukke kleren, stijl bohemien, weinig elegant, dikke, stugge materialen, vale tinten en de prijzen die ik gezien heb, waren vergelijkbaar met die van bekende modemerken zoals D&G, Cavalli, Versace, etc. Maar een volledige analyse van de winkel heb ik niet gemaakt. Wat me wel opviel was dat de achtergrondmuziek anders is dan in de meeste winkels, dat het er behoorlijk druk en geanimeerd was en dat er ook gekocht werd. In de benedenverdieping is er een waterbar met 80 verschillende soorten water. Mij  klinkt dit als volledige waanzin in de oren, maar ik weet dat ik hier afwijk van een heel groot deel van de bevolking, die de smaak van water weet te appreciëren en te onderscheiden.

Colette, ik geloof dat ik in de kleine categorie val, van diegenen die in jouw winkel niet veel te zoeken hebben, die het concept een opgeklopte hype vinden, “much to do about nothing”, een wereld waar de marketeers het voor het zeggen hebben, waar een virtueel idee de plaats van het concrete product inneemt. Maar misschien is dit juist de aantrekkingskracht? Dus, ik zal het nazeggen zoals men het mij gezegd heeft: “Het is de enige winkel in Parijs waar je absoluut naartoe moet!”

Adres: Colette, 213 rue Saint-Honoré, 75001 Paris

Geef een reactie

