Oppassen voor kleine criminaliteit in Parijs

Zoals in elke grote stad moet je ook in Parijs opletten voor pickpockets. Hou je tas en portefeuille in het oog als je ergens buiten op een terrasje iets gaat drinken, wanneer je naar de bioscoop gaat, in de drukte bij de grote bezienswaardigheden en als je de metro neemt. Ga de stad in met een minimum aan waardevolle spullen. Dus neem zo min mogelijk kredietkaarten mee, geen juwelen in je handtas, geen rijbewijs als je het die dag niet nodig hebt, enz. Ik woon nu net één jaar in Parijs en ben zelf al twee keer het slachtoffer geweest van deze tasjesdieven. De eerste keer in een overvolle metro waar op het laatste moment, net als de deuren sloten, nog twee meisjes van een jaar of tien naar binnen wilden. Doordat ze in de deuropening bleven staan, konden de deuren van de metro niet dicht. Op de korte tijd dat de deuren weer open gingen en opnieuw sloten hadden de meisjes mijn portefeuille uit mijn handtas gepikt en waren ze alweer uit de metro gesprongen. De tweede keer was gisterenavond op een terrasje. De avond zelf heb ik niets gemerkt of gezien, maar toen ik opstond was mijn tas weg. Een jonge vrouw aan een ander tafeltje had hetzelfde voor. 

De politie is bijzonder hulpvaardig geweest. Na aangifte hebben ze mij met een politiewagen thuisgebracht, om te checken of de daders met de sleutels uit de handtas misschien naar het appartement waren getrokken om er nog meer te stelen. Maar alles was in orde. De politie-agent vertelde me dat de gestolen kredietkaarten vaak worden gebruikt voor internetaankopen. Zelfs als de kaart geblokkeerd wordt, lukt dat soms toch nog. Hij raadde aan om de driecijfercode op de achterkant van de kredietkaart door te strepen met een dikke zwarte stift (zelf wel de code ergens noteren natuurlijk!). Op die manier kan de dief in ieder geval niets kopen via internet met de kaart. Ik ben van plan zijn raad op te volgen, maar eerst wachten op de nieuwe kaart nu! En duimen dat er geen geld van de rekening is afgegaan.

Geef een reactie

