Schrijfster Caroline Hanken heeft iets met Frankrijk

Afgelopen weekend was ik in Italie en mijn buurvrouw daar vertelde me dat ze de hele dag nog niet buiten was geweest. Reden was een boek dat ze aan het lezen was over de Franse koningen en hun maitresses. Ze liet het me zien en vertelde er enthousiast over, over het belang van de maitresses in die tijd, over hun macht, en – dit waren haar eigen bedenkingen – over de heisa die er vandaag gemaakt wordt wanneer een politicus zich nu aan hetzelfde waagt. Per toeval was ik vanochtend op zoek naar informatie over Marijn Kruk en stuitte ik  ik op het interview dat in het vorige artikel opgenomen is. Blijkt dat het tweede deel van dit interview gewijd is aan de Nederlandse Caroline Hanken, schrijfster van “Gekust door de koning”, het boek dat mijn buurvrouw in het Italiaans aan het lezen was! Ik heb het interview uitgekeken en schrijfster Hanken bijzonder boeiend gevonden. Geboren in Canada van Nederlandse ouders is zij met haar familie teruggegaan naar Nederland toen ze 11 was. Ze heeft de gave om fictie en werkelijkheid met elkaar te verweven. Centrale thema in haar boeken is het 16e-18e eeuwse Frankrijk en dit meestal in combinatie met Nederland. Er zijn twee nieuwe boeken van haar uit: “De koning is dood” en “Door een Hollandse winter”.  Alletwee het lezen waard. Voor meer info: >>>

De koning is doodDoor een Hollandse winterGekust door de koning

Geef een reactie

