Koetsu, een goed begin…

Het artikel over de Japanse restaurants (zie vorige artikel) was naar mijn zin niet af. Ik had wel vanalles gelezen over deze restaurants, maar was benieuwd naar hoe het er in werkelijkheid aan toe zou gaan. Nog nooit had ik een stap gezet in een Japans restaurant, maar gisterenavond kwam hierin dus verandering. Ik heb de metro naar Opera genomen, ben door avenue de l’Opera gewandeld en na enkele honderden meters trof ik de rue Sainte-Anne aan  mijn linkerhand, dé straat met een keur aan Japanse restaurants en winkels. Een soort “Little Tokyo”. Ik heb gekozen voor het restaurant Koetsu, deels omdat ik erover gelezen had en deels omdat het in een redelijke prijsklasse zit (rond de 35 Euro per persoon).
Bij het binnenkomen was ik eerst teleurgesteld. Het is geen echt restaurant, eerder een eethuis, een snackbar. Ik werd naar de eerste verdieping gestuurd, beneden was er geen plaats meer. Boven was er rechts een zaaltje dat door een groep werd ingenomen en links een zaaltje met een zestal tafeltjes. Vrolijk wordt je er niet van. De houten tafels en stoelen geven weinig comfort en de muren zijn kaal. Op tafel liggen oosterse stokjes om te eten en staat er een klein potje met oosterse saus. De ober was een Indisch type, geen Japanner. Hij bracht mij de menukaart. Een kaart, met enkele gerechten en menus. Ik heb gekozen voor het menu Sumo (21,50 Euro) en een Brouilly-wijn.
Het menu bestond uit een voorgerecht van algen, een miso-soep, sushi en sashimi, 4 brochettes met rijst en een dessert van meloen. De gerechten waren eenvoudig klaargemaakt, weinig kookkunst aan, maar de ingredienten waren supervers. De rauwe vis was uitstekend, de porties waren gul, de service was elementair maar wel bijzonder vriendelijk. De soep en de meloen daarentegen waren flauw en smakeloos. De wijn wordt ijskoud geserveerd, ik neem aan dat dat zo moet.
In de zaal vooral Fransen en enkele oosterse klanten. Weinig toeristen, wat voor Parijs weer eens een verandering is. Een gemengd publiek, maar overwegend jonge professionals.
Positief: superverse rauwe vis, enorme pikante wasabi, grote porties. Als deze maaltijd in een mooie omgeving zou worden geserveerd, zou men er veel meer voor kunnen vragen.
Negatief: eten hier is geen feest. Alles is lekker, maar er is weinig sfeer, je zit niet gezellig,  geen decoratie tegen de muren, geen muziek. Een cafetaria, niet meer.
Als ik hier nog eens naartoe ga, bestel ik Sukyaki: een grote schotel rauw vlees met rauwe groenten die de kelner ter plekke op t afel voor je bakt op een klein gastoestel. Zag er erg goed uit en de kelner maakte het met geduld en aandacht klaar. Geen show, maar wel concentratie en bereidwilligheid.
Al bij al, een zeer goede prijs/kwaliteit. Zeker voor Parijs. Maar ik neem mij voor om op zoek te gaan naar een restaurant waar ze je even lekker eten voorschotelen en waar de prijs gelijkaardig is, maar waar het gezelliger is om te zitten. Zou het bestaan?
Koetsu
42, Rue Sainte-Anne
75002 Paris, France
Tel. 01 40 15 99 90

Geef een reactie

