Restaurants in Parijs

Geen enkele stad heeft zoveel restaurants als Parijs. Op elke hoek van de straat vind je wel een plaats waar je een glas kan drinken of kan eten. Van een kleine brasserie tot een driesterrenrestaurant, het is er en je hoeft er meestal niet eens ver voor te lopen. Maar ondanks het enorme aanbod is de ontgoocheling vaak groot. Het ideale restaurant op zich bestaat natuurlijk niet. Het hangt af van je leeftijd, van wat je wil eten die dag, hoeveel je wil uitgeven, hoeveel tijd je hebt, etc. Maar kortweg som ik hieronder de criteria op die voor mij relevant zijn. Wat zoek ik als ik uit eten wil gaan?

– Gezond bereid eten, verse groenten, geen opgewarmd eten, niet te vettig
– Geen te grote porties (ik eet liever meer gangen, dan één groot bord)
– Prijzen tussen de 60 en 100 Euro voor 2 personen, inclusief wijn
– Bediening, natuurlijk, niet te arrogant en evenmin te onverschillig

Er zijn heel veel gidsen – zowel in boekvorm als online – over restaurants in Parijs. Elke gids bevat interessante informatie en ik blader er regelmatig in om mij een idee te vormen van de kwaliteit van een restaurant. Maar elke gids heeft zijn eigen publiek. De Michelingids geeft vooral goede informatie over de toprestaurants van Parijs. Maar ik ben juist meer geinteresseerd in de middelmoot. Lekker en toch betaalbaar. De Zagat bv. is zo’n gids die zich hier ook op richt. Zagat is gemaakt op basis van de mening van honderden consumenten, hoofdzakelijk Amerikanen. Interessant, maar Amerikanen hebben een andere visie over eten dan Europeanen, of in ieder geval dan ik. Amerikanen houden meer van een overdreven vriendelijke bediening, van grote porties, van pochy restaurants. Ik heb ze liever wat authentieker.

Over elk restaurant dat ik bezoek zal ik een recensie schrijven. Omdat ik in elk restaurant in principe maar een keer ga eten, zijn er natuurlijk wel enkele opmerkingen te maken. De gerants zullen denken dat ik toerist ben en mij misschien met minder respect behandelen dan wanneer ze denken een nieuwe vaste klant binnen te halen. Verder kan de avond dat ik er ga eten net een wat mindere of betere avond zijn, zodat mijn indrukken niet de normale toestand van het restaurant weergeven. En ten slotte, de ene avond heb ik meer honger dan de andere, ben ik positiever ingesteld dan een andere of heb ik gewoon een vooroordeel tegen iets of iemand. Ook dat moet de lezer beseffen. Daarom, beschouw deze korte recensies als een momentopname. Misschien dat ze overeenkomen met uw ervaring of juist niet. Laat het mij en de andere lezers weten, zodat de informatie met de tijd objectiever wordt.

Geef een reactie

